Czym różni się piaskowanie od szkiełkowania?

Ścierna obróbka materiału to doskonały proces przygotowujący dany element do dalszej obróbki. Wszystkie metody są ogólnodostępne i możliwe do wykonania w większości warunków. Chcąc poddać nasz element obróbce strumieniowo-ściernej, warto zastanowić się, która z nich będzie najlepsza, a przede wszystkim, co chcemy z nim później zrobić. Szkiełkowanie od piaskowania różni się nie tylko materiałem ściernym, ale i przygotowaniem do procesu oraz dalszymi czynnościami związanymi z poprawieniem wyglądu naszej części. W zależności od tego, na jaki proces się zdecydujemy, efekt wizualny również może nieco różnić się od siebie.

Piaskowanie a szkiełkowanie – podstawowe różnice

Szkiełkowanie to proces, który głównie wykorzystywany jest do renowacji powierzchni wykonanych z aluminium, stali odpornej na działanie kwasu oraz innych metali szlachetnych. Szkiełkowanie stosuje się najczęściej w przypadku podzespołów silników takich jak głowice, pokrywy, cylindry czy bębny aluminiowe. Metoda szkiełkowania pozwala na uzyskanie gładkiego satynowego efektu na powierzchni, za pomocą małych szklanych kulek, które pełnią funkcję materiału ściernego. Szkiełkowanie ogranicza również osadzanie się zanieczyszczeń w przyszłości oraz łatwego ich usunięcia. Do procesu szkiełkowania wymagane jest wcześniejsze dokładne oczyszczenie powierzchni, ponieważ szklane kulki nie poradzą sobie z zaschniętym, wieloletnim brudem. Szklany materiał możliwy się również do wielokrotnego wykorzystania, co przekłada się na ekonomię tego zabiegu.

Piaskowanie to proces, który polega na oczyszczaniu lub kształtowaniu powierzchni, najczęściej aluminiowej, ale piaskować można również beton czy cegły. Materiałem ściernym jest piasek połączony z wodą i środkiem zapobiegający powstawaniu rdzy. Metodę piaskowania stosuje się w przypadku ściągnięcia starego lakieru lub pozbyciu się zanieczyszczeń z trudnodostępnych powierzchni, na przykład zakrzywienia i wgłębienia aluminiowych felg. Efekt piaskowania porównać można do szlifowania, jednak powierzchnia piaskowanego elementu jest nieco bardziej chropowata i pozbawiona nierówności, dzięki czemu lakier i farba trzymają się na niej idealnie.

Piaskowanie i szkiełkowanie – porównanie

Zarówno piaskowanie, jak i szkiełkowanie to procesy ścierne, które przygotowują materiał do dalszej obróbki. Szkiełkowanie to metoda bardziej delikatna, która sprawdzi się w przypadku miękkich materiałów, na przykład aluminium, które po dobrej obróbce jest niezwykle łatwe w oczyszczaniu. Dzięki idealnie gładkiej powierzchni, brud nie ma zakamarków lub zarysowań, w których mógłby się ukryć. Oczyszczanie tą metodą rdzy, lakierów i farb lub długoletnich zabrudzeń mogłoby być jednak czasochłonne, dlatego w tej sytuacji pojawia się piaskowanie. Metoda piaskowania poradzi sobie z najbardziej uporczywym brudem, i przygotuje odpowiednio materiał pod proces malowania. Decydując się na którąś z metod, warto zastanowić się nad efektem końcowym. Jeśli nie zależy na późniejszym malowaniu felgi, a satynowy chrom nam wystarczy, to metoda szkiełkowania będzie idealna. Szkiełkowanie nada się również świetnie jako proces poprzedzający nałożenie folii ochronnej, ponieważ zostawia powierzchnię gładką, co sprzyja braku zapowietrzeń.