Branża motoryzacyjna ma pewne specyficzne, wysokie wymagania odnośnie stosowanych lakierów. Muszą być one wyjątkowo odporne – zarówno na warunki atmosferyczne, jak i kontakt mechaniczny, chemiczny (np. z płynami eksploatacyjnymi) czy korozję. Silniki pracują w wysokich temperaturach, a rozwijanie dużych prędkości naraża elementy na uszkodzenia mechaniczne. Trzymanie samochodu na dworze wystawia go na niekorzystne warunki atmosferyczne, a co za tym idzie – wilgoć, a w efekcie korozję. Nieregularny kształt niektórych elementów dodatkowo utrudnia ich malowanie. Na szczęście istnieje metoda, która pozwala zarówno na wygodne lakierowanie, jak i cechuje się wymaganą odpornością. Jest to lakierowanie proszkowe. Czym lakierowanie proszkowe różni się od lakierowania na mokro?
Lakierowanie proszkowe – czym jest?
Jest to technika lakiernicza, która wykorzystuje farbę pozbawioną rozpuszczalnika – specjalnie przygotowany proszek. Nakłada się go za pomocą natrysku elektrostatycznego lub elektrokinetycznego. Element pokryty taką warstwą poddaje się działaniu wysokiej temperatury – najczęściej umieszcza się go w specjalnych piecach. Kiedy farba stopnieje i stwardnieje, przedmiot jest gotowy do użycia.
W ten sposób można pokrywać lakierem metale, powierzchnie drewniane, szklane, żeliwne, ceramiczne, a także gumowe uszczelki. Dzięki tej technice lakierowania, takie elementy cechują się wyjątkową odpornością na działanie wysokiej temperatury i na rdzewienie – czym przysparzają sobie uznania w branży motoryzacyjnej.
Różnice pomiędzy lakierowaniem proszkowym a lakierowaniem na mokro
- Na mokro kontra na sucho. Lakierowanie proszkowe moglibyśmy nazwać lakierowaniem na sucho – i to jest najbardziej rzucająca się w oczy różnica pomiędzy nim, a tradycyjnym lakierowaniem na mokro.
- Zabezpieczenie elementu. Malując na mokro nie wszędzie da się komfortowo dosięgnąć, przez co warstwy farby mogą nie pokrywać całego elementu. W tych miejscach mogą pojawiać się później ogniska korozji, które z czasem rozprzestrzenią się na resztę elementu. Malowanie proszkowe zapewnia doskonałe pokrycie całego elementu, dzięki czemu skutecznie zapobiega takiemu działaniu.
- Równomierność pokrycia. Na mokro trudniej jest uzyskać równomierne pokrycie farbą. Ze względu na właściwości fizyczne, w malowaniu proszkowym jest to dużo łatwiejsze. Z tego powodu powierzchnia jest bardziej równa, gładsza, przez co również mniej podatna na niewielkie uszkodzenia mechaniczne.
- Trwałość lakieru i jego koloru. Powierzchnia pokryta warstwą farby proszkowej dłużej utrzymuje kolor i połysk (są farby na któr producent daje nawet do 30 lat gwaranacji na kolor). Pokrywane konwencjonalnymi metodami częściej wymagają odświeżania, gdyż matowieją lub odpryskują. W przypadku metody proszkowej odpryski nie występują.
- Cena, ekonomia i ekologia. Tradycyjne techniki lakierowania są z pozoru tańsze, jednak proszkowe lepiej znosi próbę czasu i nie trzeba go powtarzać, w związku z czym w dłuższym okresie sumarycznie wychodzi taniej. Ponadto technika ta nie marnuje farby – niewykorzystany proszek można dalej użyć, natomiast niewykorzystana płynna farba zasycha i nie jest zdatna do ponownego użytku.
Dlaczego lakierowanie proszkowe jest lepsze dla branży motoryzacyj
Części wykorzystywane w branży samochodowej pracują pod dużym obciążeniem i w warunkach, w których temperatury są ponadprzeciętnie wysokie. Muszą więc być wytrzymałe.
Lakierowanie proszkowe oferuje doskonałe krycie, a także wymaga dokładnego oczyszczenia elementu jeszcze przed położeniem farby. To, wraz z właściwościami fizykochemicznymi charakterystycznymi dla samej farby, powoduje, że elementy te świetnie radzą sobie w trudnych warunkach. Na dodatek nie odpryskują, trudniej je zarysować, a sam element nie ulega korozji, gdyż jest szczelnie pokryty warstwą lakieru ze wszystkich stron. To z kolei przekłada się na łatwość eksploatacji pojazdu i zmniejsza szanse na pojawianie się ognisk korozji.
Z tego powodu techniką proszkową maluje się felgi, zaciski hamulcowe, elementy zawieszenia, ale także kołpaki, zderzaki, listwy czy wiele innych części samochodowych.