Lakierowanie proszkowe polecane jest w przypadku wielu części wykorzystywanych w motoryzacji. Wśród nich najczęściej wymieniane są felgi (zarówno stalowe, jak i aluminiowe), a także zaciski hamulcowe. Odpowiednio wykonany lakier proszkowy jest wyjątkowo odporny na temperaturę, uszkodzenia mechaniczne i korozję.
Lakierowanie proszkowe i jego zalety
Lakierowanie proszkowe to mająca wiele zalet technika malowania na sucho. Wykorzystywana w niej farba jest nakładana w formie proszku, a następnie poddawana działaniu wysokiej temperatury, by mogła się stopić i utwardzić. Dzięki temu rozprowadzona jest równomiernie, dociera we wszystkie zakamarki i chroni przed czynnikami zewnętrznymi. Jedna warstwa zazwyczaj wystarcza, a niewykorzystaną farbę można użyć ponownie, dzięki czemu jest bardziej ekologiczna i ekonomiczna niż tradycyjna forma lakierowania (na mokro). Farba proszkowa długo utrzymuje swoje pierwotne cechy, nie matowieje i nie tworzą się odpryski.
Co można lakierować proszkowo?
Lakierować proszkowo można wiele powierzchni. Najlepiej nadają się do tego jednak metale.Warstwa lakieru proszkowego zwiększa ich odporność na korozję, co sprawia, że taka metoda jest szczególnie ceniona w branży motoryzacyjnej.
Niezależnie od branży, poza metalem lakier proszkowy nakłada się na:
- drewno,
- płyty MDF,
- szkło,
- żeliwo,
- ceramikę.
Lakierowanie proszkowe zacisków hamulcowych
Elementy układu hamulcowego są szczególnie ważne w samochodzie, gdyż grają kluczową rolę w jego bezpiecznej eksploatacji. Nie wszystkie rodzaje lakierów będą odpowiednie dla zacisków hamulcowych. Lakierowanie proszkowe ma tę zaletę, że jest właściwe, a dodatkowo zapewnia odporność na oleje i kwasy. Oferuje także odpowiednią trwałość i szeroki wybór kolorów.
Nie wszystkie elementy zacisków mogą być pomalowane – malowaniu nie podlegają np. przylgnie, łapy na styku klocków hamulcowych czy miejsca ich mocowania. Zabezpieczyć trzeba również nagwintowane otwory i zawór odpowietrzania. Wiele firm oferuje usługę lakierowania proszkowego zacisków hamulcowych, często podczas ich regeneracji. Ceny za lakierowanie całego kompletu zacisków, wraz z ich uprzednim zabezpieczeniem, to około 400-700 złotych. Warto oddać je do profesjonalistów, gdyż źle wykonane zadanie może skutkować obniżeniem skuteczności hamowania.
Lakierowanie proszkowe felg
Felgi – tak stalowe, jak i aluminiowe – wraz z biegiem czasu brudzą się, matowieją, schodzi z nich lakier i w efekcie tracą swój pierwotny wygląd. W pewnym momencie czyszczenie nie przywraca ich do pożądanego stanu. Wówczas trzeba je albo wymienić, albo poddać renowacji. W jej trakcie dokonuje się naprawy uszkodzeń i lakierowania powierzchni, a szczególnie dobrze nada się do tego celu malowanie proszkowe. Pozwoli na pełne, równomierne pokrycie nieregularnego kształtu felgi, a jej materiał wręcz idealnie się do tego nadaje.
Całą renowację z reguły rozpoczyna się od naprawy felgi – prostowania, wyrównania i spawania pęknięć. Później usuwa się stary lakier i ogniska korozji. Kolejny krok to czyszczenie – tutaj warto uważać na piaskowanie, gdyż może uszkadzać powierzchnie felgi. Polecane są metody chemiczne lub np. sodowanie. Kiedy powierzchnia jest już oczyszczona i odtłuszczona, można przechodzić do lakierowania.
Nanosi się farbę proszkową na powierzchnię obręczy felgi. Po tym zabiegu umieszcza się ją w piecu, w temperaturze około 200°C. Gdy farba się roztopi i utwardzi, utworzy trwałą, wytrzymałą i wysoce odporną warstwę na feldze.
Alufelgi mają często przeróżne kształty, co utrudnia ich konwencjonalne pomalowanie. Dla lakierni proszkowej nie jest to żaden problem. Dodatkowo taki rodzaj farby zwiększa odporność na promienie słoneczne, wysoką temperaturę, wilgoć i korozję. Koszt malowania jednej felgi to od 75 do nawet 400 zł za sztukę – w zależności od rozmiaru i stopnia skomplikowania wzoru. Taniej jest także w przypadku felg stalowych, a drożej – aluminiowych. Najczęściej za lakierowanie kompletu przeciętnych felg zapłacimy około 800-1200 zł. Wciąż jest to jednak mniej niż cena nowych, a efekt jest przy tym bardzo dobry.