Zabytkowe motocykle – w czym tkwi ich potencjał?

Zabytkowe motocykle cieszą się ogromną popularnością wśród zapalonych fanów jednośladów. Kupując zabytkowy motocykl w stanie „garażowany od 20 lat”, może się okazać, że jego renowacja, aby móc go w ogóle odpalić wyniesie więcej niż jego cena zakupu. Motocykl, którego zakup ukierunkowany jest na posiadanie w swoim garażu ozdoby w postaci zabytkowej maszyny, jest całkowicie zrozumiały. Problem zaczyna się jednak w momencie, kiedy nie możemy się doczekać, aby zasiąść za kierownicą tego cudeńka, a naprawy wykraczają poza nasze umiejętności lub co gorsza, na rynku brak części zamiennych.

Renowacja zabytkowych motocykli – co warto wiedzieć na ten temat?

Nawet jeśli renowacja starego motocykla przebiegła pomyślnie, to jeszcze nie koniec. Jako że jest to zabytkowy motocykl, prawdopodobieństwo, że codziennie będzie on użytkowany, jest nikłe. Dbanie o motocykle 20, 30, a nawet więcej lat temu wyglądało zupełnie inaczej niż w XXI wieku. Warto wziąć to pod uwagę ze względu na technikę i materiały wykorzystane do jego produkcji. Motocykle z XX wieku były bardzo często narażone na korozję ze względu na ilość metalowych części. Dziś nikt nie zaprząta sobie tym głowy i najnowsze ścigacze czy cruisery stoją miesiącami bez rozruchu. Nikt nie mówi, że to jest dobre dla motocykla, jednak oldtimery wymagają szczególnej opieki i regularnych renowacji, jeśli chcemy, aby służyły i pięknie się prezentowały przez długie lata.

Jak dbać o zabytkowy motocykl?

Po pierwsze mycie – ważne, aby nie robić tego w garażu czy schowku, w którym motocykl będzie stał. Po umyciu należy motocykl dokładnie wysuszyć, a jego nielakierowane ani niechromowane elementy warto obmyć benzyną oraz spryskać mieszkanką nafty i oleju. Ważne jest również, aby nie myć go myjką ciśnieniową i wzbraniać się przed używaniem mocnych detergentów. Silnik oraz łańcuch wymagają szczególnej opieki. Łańcuch powinien być regularnie sprawdzany pod względem napięcia, a silnik systematycznie oliwiony i czyszczony z wilgoci i kurzu. Wszystkie filtry powinny być myte lub wymieniane w razie potrzeby, a filtr powietrza osłonięty podczas dłuższego postoju, aby żaden kurz i mikroelementy nie przedostały się przez niego do silnika.

Zabytkowe motocykle – podsumowanie

Odrestaurowanie motocyklowych oldtimerów wymaga często od nas minimum umiejętności oraz podstawowej wiedzy. Niestety zakup zabytkowego motocykla w dobrym stanie nie zawsze kończy się na dokręceniu paru śrubek czy umyciu części po zakupie. Posiadanie zabytkowych motocykli w swoim garażu to nic złego jednak renowacja może okazać się trudniejszym zadaniem dla nas, niż sobie wyobrażaliśmy. W takiej sytuacji warto powierzyć kompleksową renowację starych motocykli wyspecjalizowanemu salonowi, choć nie jest to najtańsze rozwiązanie. W każdym salonie renowacji motocyklowej z całą pewnością chętnie przyjmą zabytek pod swoją opiekę, aby zrobić z niego maszynę na miarę XXI wieku z zachowaniem charakterystycznych cech.